Login 2011: ne apie internetą, o apie progresą

Kovo 17-18 dienomis vykusi interneto konferencija Login 2011 pritraukė gausų būrį interneto entuziastų, programuotojų, tinklaraštininkų, interneto reklamos specialistų. Renginį aplankė per 2500 žmonių. Įkvepiantys pranešimai, turiningos dirbtuvės, interaktyvios pramogos ir aktualios diskusijos – tai pagrindiniai konferencijos akcentai. „Ši konferencija ne apie internetą, ji apie progresą“, - sakė konferencijos sumanytojas ir rengėjas A. Rogoznyj. Internetas yra mobilus, saugus, socialus ir nuostabus – teigė Login 2011 organizatoriai ir konferencijos dalyviams siūlė susipažinti su interneto mobiliuosiuose telefonuose galimybėmis, privatumo pažeidimais tinkle ir piratavimu, socialinių tinklų spąstais bei siekiu, kad internetą kurtume tokį, kuris būtų geresnis mums visiems. 40 pranešėjų pristatė savo požiūrį ir mintis apie internetą, kokį turime dabar ir pasidalino savo vizijomis apie tai, koks internetas turėtų būti bei kaip turime to siekti.

Leiskite vartotojui žaisti

Išmanieji telefonai, jų teikiamos galimybės naudotis internetu bet kur – bene aktualiausia tema šiuo metu. Įvairūs priedai telefonams, programėlės, leidžiančios ne tik pramogauti tinkle bet ir naudingos darbui bei mokslui. Iš esmės, internetui tapus mobiliam ir lengvai prieinamam, pereiname į erą, kurioje svarbiausi yra vartotojo poreikiai. Internetinių svetainių, mobiliųjų telefonų aplikacijų kūrėjai turi ne tik persiorientuoti prie naujų techninių galimybių, bet privalo suvokti, kad kuria ne sau, o vartotojui. „Vartotojo patirtis yra svarbiausia“, - konferencijos atidarymo pranešime teigė A. Balkan, Naklab idėjų fabriko įkūrėjas. Visas tolimesnis interneto vystymas – tiek informacijos pateikimas, tiek pramogos, tiek reklama privalo orientuotis į tai, ko nori vartotojas. Reikia suteikti vartotojui atradimo džiaugsmą, galimybę žaisti, stebėtis ir tobulėti. Vartotojo sąsaja turi būti intuityvi, o tai pakankamai sunkiai pasiekiama, nes naudodamiesi internetu žmonės yra atriboti nuo didelės dalies informacijos, padedančios geriau suprasti vieniems kitus. Dėl to intuityvumas ir įvairios smulkmenos yra labai svarbios. „Dizainas nėra demokratiškas“, - teigė A. Balkan. Jis subjektyvus. Dėl to, kuo labiau atsižvelgiama į vartotoją, tuo populiaresnis produktas.

Suraskite asmeninį ryšį su vartotoju

R. Laurinavičius, kalbėjęs apie skaitmeninės rinkodaros individualizavimo idėją, sakė, kad reikia surasti asmeninį ryšį su vartotoju. Ne paslaptis, kad įvairios nuolaidų kortelės yra reklamos priemonė, padedanti pasiekti kiekvieną vartotoją individualiai. Tačiau, šios priemonės yra iki galo neišnaudojamos. Vartotojams siunčiami naujienlaiškiai yra neindividualizuoti, todėl tam tikras grupes pirkėjų pasiekia nedominantys pasiūlymai. Juk tarkime nuolat grožinę ir ekonominio turinio literatūrą nuolat internete perkančiam asmeniui greičiausiai visiškai neįdomios nuolaidos, siūlomos kulinarinėms knygos. „Kodėl pilnai neišnaudoti informacijos, kurią turime apie vartoją?“, - klausia R. Laurinavičius. Reklamos individualizavimo principai Lietuvoje yra pakankamai nauji ir sunkiai skinasi kelią. Prekybininkai renkasi paprasčiausią kelią, nesigilindami į tai, ko reikia vartotojui, todėl į elektroninio pašto dėžutes sugula naujienlaiškiai, siūlantys tą patį nuolaidų paketą visiems. Ši problema pastebima mažose rinkose, tokiose kaip Lietuva. Didelėse rinkose, reklamos individualizavimo principai taikomi jau pakankamai seniai. Toks sprendimas priimtas dėl to, kad didelėse rinkose reklama per masinės informacijos priemones yra brangi. Individualios reklamos kaštai yra gerokai mažesni ir duoda daug didesnę naudą. Internetas – puiki priemonė, leidžianti individualizuoti pasiūlymus klientams.

Ar mes priklausomi nuo interneto?

Milo Yiannopulos, The Daily Telegraph kolumnistas kėlė priklausomybės nuo interneto problemą. Pornografiniai tinklapiai, socialiniai tinklai įtraukia vis daugiau žmonių. Tačiau retas, įsitraukęs į virtualų gyvenimą susimąsto, kodėl praleidžia tiek daug laiko žaisdamas beprasmius žaidimus ar paprasčiausiai žiūrėdamas įvairius filmukus ar nuotraukas. Socialiniai tinklai renka informaciją apie savo vartotojus, stebi jų veiksmus ir tobulina vartotojo sąsają taip, kad žmogus praleistų ten kuo daugiau laiko. Įvairūs žaidimai kuriami taip, kad įtrauktų žmones, panašiai kaip pornografiniai tinklapiai. Vartotojas yra skatinamas smulkiais apdovanojimais, gali rinkti taškus, tačiau tokia veikla yra beprasmė. „Kodėl praleidžiame daugiau laiko užsiimdami šalutine veikla, nei paprasčiausiai bendraudami su žmonėmis?“, - klausė M. Yiannopulos. Kaip tai veikia mūsų elgesį? Juk jaunimas, gaudamas didžiąją dalį informacijos iš interneto, realų pasaulį ima lyginti su virtualiu. Iš realybės tikimasi to, kas taip įprasta Internete, tačiau dažnai tokie lūkesčiai nuvilia, nes realus pasaulis yra kitoks.

Leiskite žmonėms rinktis už ką mokėti

P. Sunde buvo bene laukiamiausias pranešėjas pirmąją konferencijos dieną. Jo pasirodymas sutraukė pilną salę dalyvių. Nenuostabu, nes šis žmogus yra legendinė asmenybė. Jis su kolegomis įkūrė plačiai žinomą bylų dalinimosi internete svetainę „The Pirate Bay“. Savo pranešime jis papasakojo, kaip gimė ir vystėsi projektas, kodėl jo taip nemėgsta autorinių teisių gynėjai. Šiuo metu P. Sunde dirba prie naujo Flattr.com projekto, kuris leidžia vartotojams labai paprastai sumokėti autoriams, kurių kūriniai jiems patiko. „Leiskite žmonėms pasirinkti, už ką mokėti“, - sakė P. Sunde. Šiuo metu autoriai yra labai stipriai priklausomi nuo korporacijų, kurios platina įrašus, filmus, leidžia knygas. Korporacijos uždirba daugiau negu bet kada ankščiau, įtakoja įstatymus ir bijo naujovių. P. Sunde pasakodamas apie savo veiklą pateikė pavyzdį apie tai, kaip bijomasi naujų tendencijų. Atsiradus galimybei įrašyti muziką, autoriai bijojo, jog niekas nebeateis į jų koncertus, o klausysis tik įrašų. Atsiradus radijui, buvo bijoma, kad nebepirks įrašų, o muzikos klausysis tik per radiją. Panašūs būgštavimai skaldė ir atsiradus kitoms technologijoms. Tačiau visais šiais atvejais, baimės buvo nepagrįstos. Muzikos ir filmų leidėjai šiuo metu uždirba daugiau nei bet kada ankščiau. Tačiau nepaisant to, baiminamasi, kad piratavimas atims dalį jų pajamų. „Piratavimą reikia legalizuoti“, - mano P. Sunde ir mato tokiame legalizavime ne tik naudą vartotojui, bet ir naudą kūrėjui. Internetas suteikia galimybę rinktis tuos produktus, kurie patinka, o ne tuos, kurie yra siūlomi išleidžiant vieną ar kitą kompaktinį diską. Dėl to, tam tikrus žingsniai, kuriuos žengia korporacijos, kovodamos su piratavimu, atima iš vartotojo galimybę rintis ir turėtų būti laikytini cenzūros internete pradžia.

Socialus internetas

Socialiniai tinklai, tiklaraščiai, interneto bendruomenės – visa tai socialaus interneto atributai. Kultūra internete – dar šiek tiek neįprasta, bet modernu. Apie tai, kaip galerijos bendrauja su savo lankytojais ir kokias galimybes atveria internetas pasakojo Tate Modern galerijos skaitmeninės komunikacijos vadovas Marc Sands. Bendrauti su savo lankytojais galima pasitelkiant socialinius tinklus, kuriant tinklaraščius apie eksponuojamas parodas. Įvairios naujos technologijos, tokios kaip Google Street View, atveria galimybes virtualiai parodyti galerijos erdves ir taip pritraukti naujų lankytojų. Gyvename eroje, kai internetas yra labai svarbi mūsų gyvenimo dalis. Todėl turime tą pripažinti ir taip pereisime prie naujos kartos interneto. Tokią mintį išdėstė Ben Hammersley iš Wired UK. Juk niekas negalėjo nė numanyti, kad socialiniai tinklai turės tokią milžinišką įtaką revoliucijoms, kurios kilo artimuosiuose rytuose. Interneto teikiama žodžio laisvė yra nepamainoma įrankis demokratijos raiškai. Negalima leisti kad kas nors ir kaip nors šį įrankį iš mūsų atimtų.

Kurkite ateičiai

„Mozilla“ programavimo technologijų evangelistas Christian Heilmann pasidalino savo patirtimi apie naujas nesunkiai įsisavinamas programavimo technologijas HTML5 ir CSS3. „Privalote mėgti tai, ką darote, nes kitaip nesukursite sėkmingo projekto“, - sakė C. Heilmann. Jis susirinkusius konferencijos dalyvius skatino kurti ateičiai. Kurti tokį internetą, kuris taptų geresnis. Geriems interneto projektams net nereikalinga reklama, jie dirba patys už save. Naujų žinių siekis ir noras kurti – tai pagrindiniai interneto vystymosi elementai. C. Heilmann savo pranešime pristatė nemažai interneto projektų, kurie programuotojams ir interneto entuziastams padės įsisavinti naujas interneto programavimo technologijas.

C. Heilmann pranešimas: „Ką daryti, kad internetas taptų dar geresnis?“ tapo geru baigiamuoju interneto konferencijos Login 2011 pranešimu, kuris, reikia tikėtis, paskatins dvejojančius pradėti kurti, o kuriančius kurti dar kokybiškiau. Interneto ateitis, turintys ir forma priklauso nuo kiekvieno interneto vartotojo. Visi mes paliekame savo pėdsakus tinkle. Todėl tai, kokį internetą matysime po kelių metų priklauso nuo mūsų pačių. Interneto konferencija Login 2011 atskleidė įvairias interneto puses – tiek geras, tiek pavojingas, tiek ne visai legalias. Progresas mūsų rankose, ir ši konferencija – puikus to įrodymas.